Надеждата е насилствена.
Мирабо, какво хубаво име, характерно парижко, висящ над Сена. Съставя спомен, свързва се с друг бряг и се връща, следвайки своята следа от сандалово дърво, розов залив и кедър. В сърцето на Градът на светлината, по пътя към здрач, има мост, поема и парфюм.
Скромен и символичен мост, от духа на майстор-строител, който надминава границите, които стават по-добри, когато се съберат. Тези здрави основи от кедър, сандалово дърво и орканокс обхващат любовта и мускуса.
Поема, толкова бавна, колкото и насилствена, изразяваща бруталната и желана надежда на онзи, който би искал да повярва, на онзи, който иска да обича. Ванилия, пиша името ти върху водата, с приглушени следи от тамян и лилаво зелено.
Парфюм, който да ни спаси, да ни измъкне безшумно от водата, да ни отведе над Сена, нашите духове върху водата на нашите есенции, бергамот и розова ягода, смесени със смокиня в стъклена бутилка, жестоко обединява телата в унисон с душите, връщайки се при нея, следвайки нейния път.
Има мостове, където танцуваме: като деца, ние им пеем; някои, където сме се биели, са имали имената си в историята; други предлагат своята архитектурна перфектност за възхищение на поколенията. Всички те са известни.
Но има един, който не е имал нужда нито от танци, нито от битки, нито от произведения на гении, за да се наложи в паметта ни: това е мостът Мирабо. За това бяха достатъчни двадесет реда.
Трябва да се каже, че са написани от поет и че неговото стихотворение е за любов, нещастна любов. Когато Аполинер го композира, Мария, любимата му, го напусна. Но можем само да се питаме за тяхната история, която той не разказва, и не е ли тя историята на толкова много влюбени? Любовта избяга, като водата и като дните.
Парфюмът, който ще носи името на моста Мирабо, трябваше да преведе неговата сила, защото той се противопоставя както на течението на Сена, така и на времето, той е безстрастният свидетел, който подчертава първия стих; но елегантността на аромата, смесена с тази основа, предава меланхолията на изгубената любов, като същевременно налага остра бележка, подходяща за "насилствената надежда".
Тази комбинация от сила и нежност материализира в него моста, символичен на ръцете на Гийом и Мари, свързани. Ние си спомняме както за самия поет, така и за вечната история на любовниците. Не си спомняме за легендите, които смъртта обожествява, и чиято страст надхвърля времето, а се връщаме към онази любов, твърде човешка, която се смятат за вечна, която един ден губим, толкова неизбежно колкото и течението на реката.
Гийом и Мари със сигурност бяха влюбени, но "поетът е крилато нещо" – каза Платон – той лети далеч и е привлечен от очарователния аромат на много цветя. Но младата жена, която е представяна за слаба и беззащитна, всъщност е страстно същество, чиито силни чувства отказват да споделя и изключват прошката. Тя е тази, която ще се счупи. Нито молбите, нито клетвите на поета ще могат да променят това.
Така той става завинаги този, който жените, които е обичал страстно, са отхвърлили. От отчаянието, което те предизвикват, възникнаха Chanson du Mal-Aimé и Pont Mirabeau. На тях той ще може да каже един ден, в успокояващ тон:
Откъснах тази пръчица бръшлян,
Есента умря, спомни си я.
Вече няма да се видим на земята,
Миризма на време, пръчица бръшлян.
И спомни си, че те чакам.
Сюзан Жулиард-Ажи и Етиен дьо Суард, Париж, януари 2022
Дървсен аромат, създаден през 2023.
SOUS LE PONT MIRABEAU е творение на Матю Нардин, парфюмерист от Ман (Mane)